2 en 3 maart / Nederlands

3 maart 2014 - Tomsk, Rusland

Lieve vrienden,

Zondagochtend zijn we naar de samenkomst van de baptistengemeente geweest. Feest in de hemel, want maar liefst vijf mensen lieten zich dopen. Ik heb in deze dienst mijn getuigenis mogen vertellen, wat ik altijd weer spannend vind.  De samenkomst werd afgesloten met het lied “God ik geef alles aan U” (maar dan uiteraard in het Russisch J). Ik vond dat heel bijzonder, afgelopen najaar hebben we de Nederlandse tegenhanger ervan, “Jezus, alles geef ik U” gezongen tijdens een bijeenkomst van OM.

Aansluitend aan de samenkomst was er een gezamenlijke maaltijd ter ere van de dopelingen, waar wij ook aan mochten deelnemen.

’s Middags hebben we een weeshuis bezocht. Een van de gemeenteleden werkt daar, en ze gaan regelmatig met een aantal mensen op de zondagmiddag daar heen om spelletjes te doen met de kinderen. Er was een groep van zo’n 25 kinderen, leeftijden ongeveer 4-6 met een paar iets ouder, die we een paar uurtjes hebben beziggehouden.

Vanmorgen hebben we een zigeunerfamilie bezocht. (Op verzoek van de familie geen foto’s.) We hebben gesproken met de oma (ongeveer 65), een moeder (midden 30) en haar vriendin (ook midden 30). Om ons heen speelden de kinderen van de beide jongere dames, een tweeling van ongeveer 5 jaar en een meisje van ongeveer 3. De tweeling heeft een jonger zusje, net een paar weken oud. Zij ligt met een hartafwijking in het ziekenhuis, en de tweeling lijdt aan dezelfde hartafwijking. De mannen waren buiten beeld. De vriendin vertelde dat ze haar man had verlaten, omdat hij al hun geld uitgaf aan drank, waardoor het gezin honger leed.

Het gezin woont in twee kleine kamers en was erg blij met de zak kleding en het eten dat we meebrachten. De enige inkomsten die ze hebben, zijn een gedeeltelijk pensioen van de oma, wat absoluut onvoldoende is om alle monden te voeden. De jongere vrouwen kunnen geen werk vinden, omdat zigeuners sterk worden gewantrouwd. Ze ‘verdienen bij’ door te bedelen en uit vuilnisbakken te eten. Oma krijgt slechts een gedeeltelijk pensioen omdat de sociale dienst zegt dat ze geen werkervaring heeft en dus geen recht zou hebben op een volledig pensioen. Gelukkig heeft de man van de baptistengemeente die mee was gezegd dat ze vanuit de kerk haar gaan helpen dit recht te trekken, om zo de inkomsten te vergroten.

Mijn tolk vertelde me dat de zigeuners een groot probleem zijn in Rusland. Er zijn veel gezinnen (ook Russische, dus niet-zigeuners) die onder vergelijkbare of nog veel slechtere omstandigheden moeten leven. Voor volgende week staat een bezoek aan een vergelijkbare situatie op de planning.

We zijn naar het kerkgebouw gereden voor de lunch, waar we te horen kregen dat we vanmiddag konden worden geïnterviewd door een christelijk radiostation. Of we daaraan wilden meewerken? Ja dus, en zo zaten we een uurtje later in een radiostudio en mocht ik ook daar mijn verhaal vertellen. Ik heb geen idee wanneer het wordt uitgezonden, maar met hulp van vertaalcollega Google kun je dat hier (http://sdradio.ru/) vast vinden.

We hebben de dag afgesloten door deel te nemen aan de bijbelstudie van de JoVo’s. Leuke groep, zo’n 10 personen, leuke studie over Lucas 6.

Ik herken steeds meer Russische woorden. Tijdens de bijbelstudie kwam ik een heel leuke tegen: суббота  (spreek uit: sobotta). Het woord dat wij daarvoor gebruiken kun je vinden in Lucas 6.

1. Paula:
    3 maart 2014
    Lieve Ymkje,
    Wat een bijzondere verhalen! Gaaf dat je je getuigenis zo mocht vertellen. De Russische radiosite was iets te moeilijk hoop op een nieuwe link