11 maart

11 maart 2014 - Melnikovo, Rusland

Vandaag stond voornamelijk in het teken van de oudere medemens.

Vanmorgen hebben we een oudere dame bezocht. Ze wilde niet zeggen hoe oud ze is, zoiets hoor je een oudere dame niet te vragen, maar volgens zeggen is ze rond de 85. Ze is een aantal jaar geleden op verzoek van haar kinderen naar Melnikovo verhuisd, zodat ze dichter bij de kinderen kon wonen. Eigenlijk heeft ze spijt van deze verhuizing, ze voelt zich niet prettig waar ze nu woont en vindt geen aansluiting in de plaatselijke kerken. Het bezoek hebben we afgesloten met een heerlijke maaltijd, daar ontkom je niet aan als je bij Russen op bezoek gaat.

Na een korte tijd van uitbuiken in de kerk zijn we bij een ouder echtpaar op bezoek geweest. Beiden hebben hun partner verloren, ze hebben elkaar ontmoet en zijn nu gelukkig getrouwd. Mevrouw is christen, meneer niet en ook niet van plan dat te worden.

Na een kort bezoek zijn we in de auto gestapt en naar Tomsk gereden, waar de gezamenlijke kerken een seminar hadden georganiseerd over verantwoord omgaan met je financiën. Voor mij een soort opfriscursus, het meeste had ik al wel eens gehoord, een gedeelte breng ik zelfs in de praktijk.

Toen we ’s avonds rond 22:00 uur bij ons gastgezin aankwamen, stond de warme maaltijd ons al op te wachten.